WAN-IFRA

A publication of the World Editors Forum

Date

Fri - 25.07.2014


The Sunday Times

The Times and the Sunday Times are set to merge their online teams, in a move that is being seen as a precursor to a wider, more comprehensive union of the two editorial operations.

As Roy Greenslade at the Guardian notes, the original decision to keep them separate (made at the behest of Sunday Times editor John Witherow, who wanted to keep his distance from the daily title) was strange; the announcement thus signals that, in Greenslade’s words, ‘good sense appears to have prevailed’.

Whilst such a move appears to make sound financial sense – both papers currently make a loss, and consolidating their respective online editorial teams is clearly a step in the right direction – such a change seems to challenge the undertaking given by Rupert Murdoch on his purchase of both titles in 1981 that he would maintain the distinct identity of each newspaper. Indeed, a source within Wapping, quoted by the Telegraph, stated that ‘it is total insanity to sacrifice the successful Sunday operation on the alter of the daily’.

Author

Frederick Alliott's picture

Frederick Alliott

Date

2012-12-05 17:36

South African President Jacob Zuma has withdrawn a four year-old defamation claim against Avusa Media, publisher of the Sunday Times newspaper, over a 2008 depiction by cartoonist Jonathan Shapiro (known by the pen name “Zapiro”) of Zuma dropping his pants as he prepares to rape a female personification of the justice system.

The case was due to be heard in the South Gauteng High Court today. Instead, Zuma announced his decision to drop the claim in a statement on Saturday, citing a desire “to avoid setting a legal precedent that may have the effect of limiting the public exercise of free speech, with the unforeseen consequences this may have on our media, public commentators and citizens.”

Initially, Zuma had claimed damages totaling 5 million rand ($580,000)-- 4 million from Avusa Media for defamation, as well as 1 million from the former editor of the Sunday Times Mondli Makhanya for insulting the President’s dignity. Last week, Zuma’s lawyers reduced the claim to 100,000 rand ($11,500) and an apology. Under the new settlement, the President has dropped all charges, and will pay 50 percent of the defendants’ legal costs.

Author

Emma Knight's picture

Emma Knight

Date

2012-10-29 17:51

Syndicate content

Editors Weblog

The World Editors Forum is the organization within the World Association of Newspapers devoted to newspaper editors worldwide. The Editors Weblog (www.editorsweblog.org), launched in January 2004, is a WEF initiative designed to facilitate the diffusion of information relevant to newspapers and their editors.


© 2013 WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers

Footer Navigation