WAN-IFRA

A publication of the World Editors Forum

Date

Thu - 23.10.2014


Russia: Kommersant editor quits

Russia: Kommersant editor quits

The chief editor of Kommersant, one of Russia’s leading dailies, quit over differences with new owner Alisher Usmanov. Former editor Vladislav Borodulin broke with the paper one month after tycoon Usmanov took the reins.

Kommersant, with a daily printing of 115,000, is generally respected for its business and news coverage. The paper is known to criticize the Kremlin on occasion.

Pavel Filinkov, Kommersant Publishing House commercial director, said that Usmanov and Borodulin clashed over the future of Kommersant: “[Borodulin’s] decision to resign wasn't forced, but evidently they expressed different views on how the publishing house should be developed."

Usmanov’s ties with the Kremlin are likely at the source of the conflict. As well as his interest in steel and iron, Usmanov is president of the state-run gas monopoly Gazprom. Gazprom was instrumental in curbing the output of the Kremlin-critical NTV television station. Former NTV owner Vladimir Gusinky is exiled from Russia.

Former Kommersant editor Andrei Vasilyev has been restored to his onetime post at the paper.

The loss of Borodulin could mean a more restricted paper as the Kommersant aligns with other Kremlin-friendly Russian media.

Source: AP/Yahoo News

Author

Rory Satran

Date

2006-10-02 13:26

The World Editors Forum is the organization within the World Association of Newspapers devoted to newspaper editors worldwide. The Editors Weblog (www.editorsweblog.org), launched in January 2004, is a WEF initiative designed to facilitate the diffusion of information relevant to newspapers and their editors.


© 2013 WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers

Footer Navigation